SAJK
 

Matkustajatuonti syö eniten Alkossa myytävien tuotteiden kysyntää

Alkoholin matkustajatuonti on kesäsesongin aikana kohonnut rajusti. Eniten matkustajatuonnin kasvu näkyy väkevien myynnissä: enemmän kuin joka neljäs Suomessa kulutettu väkevä alkoholijuomalitra on peräisin matkustajatuonnista.  Suomen alkoholijuomakauppayhdistys SAJK toivoo, että Alkon kilpailukykyyn kiinnitettäisiin huomiota.

Tiedote 3.10.2016

 Alkoholin matkustajatuontiseurannan mukaan väkevien alkoholijuomien matkustajatuonti kasvoi 18,6 ja viinien 12,8 prosenttia edellisvuodesta. Jo entuudestaan näiden tuoteryhmien suosio matkustajien tuomana on ollut merkittävä: vuonna 2015 väkevistä yli neljännes eli 26 % ja viineistä reilu 15 % kokonaiskulutuksesta on muualta kuin Alkosta ostettua. Oluen matkustajatuonti on ollut alle seitsemän prosenttia kokonaiskulutuksesta.

 Matkustajatuonnin suosiota selittää verotuksesta johtuva hintaero Suomen ja lähialueiden välillä. Esimerkiksi Latviaan verrattuna väkevän alkoholijuomalitran hinta Suomessa on yli kolminkertainen.

 Suomalaiset alkoholimaahantuojat ovat jo pitkään toivoneet valtio-omistajalta toimenpiteitä Alkon kilpailukyvyn parantamiseksi. Maahantuojien mukaan jää epäselväksi, kuinka alkoholilain kokonaisuudistus vähentäisi yksinmyyntioikeudellisen jakelukanavan kanssa kilpailevaa matkustajatuontia.

 Myös markkinalähtöisen omistajapolitiikan avulla olisi mahdollisuus pitää alkoholiverotuotot paremmin Suomessa. Tällä hetkellä suomalaiset käyttävät vuosittain yli 300 miljoonaa euroa alkoholiostoihin ulkomailla. Vastaavat ostot kotimaassa tehtyinä voisivat tuottaa valtiolle samansuuruisen rahasumman, pääasiassa valmisteverona eli ns. alkoholiverona sekä juomapakkaus- ja arvonlisäveroina.