Yli puolet suomalaisista ei tiedä, että viinien tuominen ruokakauppoihin johtaisi samalla myös väkevien alkoholijuomien vapautumiseen. Yksin väkevien alkoholijuomien myynnillä Alkon liiketoiminta supistuisi kannattamattomaksi. Siksi viinien myynnin tulevaisuudesta päätettäessä on tehtävä ratkaisu alkoholimyynnin kokonaisuudesta, myös väkevistä, toteaa alkoholialan yrityksiä edustava Suomen Alkoholijuomakauppa ry.
57 prosenttia suomalaisista ei tiedosta, että viinien tuominen ruokakauppoihin johtaisi todennäköisesti myös väkevien vapautumiseen. Tämä käy ilmi Suomen Alkoholijuomakauppa ry:n teettämästä kyselystä, jossa kysyttiin kuluttajien mielipiteitä alkoholijuomista ja niiden myyntikanavista.
”Jos kaikki viinit tulevat myyntiin päivittäistavarakauppaan, sinne tulevat myös väkevät alkoholijuomat. Tämä poliittinen päätös tulee käsitellä yhtenä kokonaisuutena, sillä viinien myynnillä on merkittäviä vaikutuksia myös väkevien alkoholijuomien saatavuuteen”, toteaa Suomen Alkoholijuomakauppa ry:n toiminnanjohtaja Susanna Heikkinen.
Viinien myynti päivittäistavarakaupoissa johtaisi Alkon liiketoiminnan supistumiseen. Kun asiakasmäärät myymälöissä vähenisivät, se johtaisi myynnin laskuun entisestään, mikä puolestaan tarkoittaisi nopeasti Alkon palveluverkoston merkittävää karsimista. Tämä käy ilmi myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston tänään (18.3.2025) julkaisemasta selvityksestä.
Alkoholin myynnin vapautuminen huolettaa erityisesti nuoria ja senioreita
Suomalaisten mielipiteet alkoholikaupan vapautumisesta ovat varsin jakautuneita. 46 % suomalaisista on sitä mieltä, että olisi hyvä, että viinejä ja väkeviä saa ostaa jatkossakin vain Alkosta, kun 35 % on eri mieltä tästä. Noin viidennes vastaajista on epävarmoja. Naiset suhtautuvat vapautumiseen keskimäärin miehiä vastahakoisemmin. Nuorimmat ja vanhimmat kuluttajaryhmät eli alle 24-vuotiaat ja yli 55-vuotiaat ovat muita ikäryhmiä kriittisempiä vapautumisen suhteen.
Taustatietoja kyselystä Kuluttajien asennoituminen alkoholikaupan vapautumiseen: tiedot kerättiin sähköisenä kyselynä 13.- 20.2.2025 välisenä aikana Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa. Kohderyhmänä olivat 18-80-vuotiaat suomalaiset. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1500.
Suomen Alkoholijuomakauppa ry edustaa yrityksiä, jotka vastaavat alkoholijuomien maahaantuonnista, valmistuksesta ja tukkukaupasta.

Comments